donderdag 7 februari 2013

Amandel appel cake

Pas geleden zat ik te kijken naar Rudolf's Bakery. Ik ben altijd enorm fan geweest van allerlei zoete gerechten en ondanks dat ik geen geraffineerde suikers meer wil eten vind ik het wel enorm leuk om naar dit soort programma's te kijken.
Toen Rudolf begon over een glutenvrije amandel appel cake (deze vind je hier) werd ik enorm blij, een cake zonder bloem, maar al heel snel verdween mijn blijheid toen ik hoorde hoeveel suiker erin ging.
Toch trok het recept wel mijn interesse en ik dacht: dit kan ik ook maken, maar dan zonder geraffineerde suiker.
Aan de ene kant vind ik het altijd wel eng om een zoet recept aan te passen omdat daarmee veel sneller iets fout gaat en je het dus kan weggooien, maar aan de andere kant is het natuurlijk ook wel weer een leuke uitdaging.

Zo gezegd zo gedaan en vandaag ben ik dus aan de slag gegaan en ik moet zeggen dat ik het aardig goed gelukt vind. Misschien iets minder luchtig dan bij Rudolf, maar dat kan er ook aan liggen dat ik alles met de hand heb gemengd.

Dit is dus mijn aangepaste versie van Rudolf's amandel appel cake:




Ingredienten:

3 appels
1 citroen
50 g kokosbloesemsuiker
1/4 tl stevia (Puur steviolglycoside uit Stevia (97% rebaudioside A!) )
375 g amandelmeel
8 eieren
Springvorm van 24cm diameter

Bereiding
Verwarm de oven voor op 165 ÂșC.
Vet de springvorm in en beleg de bodem met bakpapier.

Schil de appels, verwijder het klokhuis en snijd de appel in blokjes. Rasp de citroen, halveer en pers het sap uit boven een pan. Voeg de citroenrasp en de appelblokjes toe. Gaar de appelblokjes circa 8 minuten (tot ze zacht zijn). Zodra de appelblokjes zacht zijn pureer je deze tot moes met een staafmixer.
Meng het amandelmeel, de eieren, stevia, kokosbloesemsuiker en de appelmoes tot een glad beslag. Schenk het beslag in de ingevette taartpan. Bak de cake in circa 40 minuten goudbruin en gaar.

Wacht met het verwijderen van de springvorm tot de taart is afgekoeld (anders breken er heel makkelijk stukken af).

De cake is luchtig, maar vult tegelijkertijd erg goed. Ik heb hem daarom in 12 stukken gesneden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten