woensdag 13 maart 2013

Komkommerbroodjes

I know, het klinkt een beetje apart. Dat was ook mijn eerste reactie. Toch werd ook wel mijn nieuwsgierige aard geprikkeld.
Ik moest dit recept gewoon proberen. Het resultaat bleek uiteindelijk een lekker fris broodje. Mijn vriend vergeleek het met tzatziki, maar dan in een broodje.

Nu bleek bij het maken van het recept een aantal hoeveelheden niet echt te kloppen met wat ik had berekend. Dus hierbij mijn versie.

Komkommerbroodjes

Ingrediƫnten

650 gr bloem
7 gr gist
1 el gedroogde bieslook
1/2 tl gedroogde dille
1 komkommer, geschild en in blokjes gesneden
125 gr zure room
60 ml water
1 el suiker
1 tl zout

Bereiding

Meng in een grote kom 150 gr van de bloem, het gist, bieslook en dille.
Doe de stukjes komkommer in een pan en pureer deze met een staafmixer. Voeg dan de zure room, het water, suiker en zout toe en verwarm het tot ongeveer 40 tot 50 C.
Meng het komkommermengsel door het bloemmengsel. Voeg nu telkens beetjes van de bloem toe aan het mengsel en kneed het tot het een stevig en elastisch deeg word.
Maak een bal van het deeg en plaats het in een ingevette kom. Bedek de kom met een stuk plastic of een theedoek en laat het deeg rijzen tot het verdubbeld is (ongeveer 45 minuten).

Sla het deeg door en stort het op een licht bebloemd aanrecht. Dek het deeg opnieuw af en laat het 10 minuten rusten.
Verdeel het deeg in 12 stukken en maak hier bolletjes van.
Leg alle bollen op een bakplaat bekleed met bakpapier. Zorg er wel voor dat er genoeg ruimte tussen alle bollen zit.
Dek de bakplaat af en laat het deeg nogmaals 30 minuten rijzen (dan is het nog eens bijna verdubbeld).
Verwarm de oven ondertussen tot 180 graden C en bak de broodjes in 20 tot 25 minuten af.

Je kan de broodjes zowel warm als koud eten.

2 opmerkingen:

  1. Vooral warm lijken ze me lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Warm zijn ze inderdaad het allerlekkerst, maar ook koud blijft het een lekker fris broodje om te eten.

      Verwijderen